متقین

عرفان ناب حیدری - سرآغاز گفتار نام خداست،که رحمتگر و مهربان خلق راست

عرفان ناب حیدری - سرآغاز گفتار نام خداست،که رحمتگر و مهربان خلق راست

متقین

والا چی بگم
فقط میتونم تو یه جمله بگم
" مهدی صاحب زمان غریبه "

یا علی

آخرین نظرات
  • ۱۷ مهر ۹۷، ۰۱:۰۷ - سلام
    سلام
نویسندگان

 

ذکر یونسیه چیست؟

حضرت یونس علیه السلام مدت ها در میان قومش به ارشاد مردم پرداخت ولی در مدت سی و سه سال فقط دو نفر به او ایمان آوردند او هم قوم خود را نفرین کرد و خداوند به او وعده داد که در فلان تاریخ عذاب خود را بر آنان خواهد فرستاد  یونس از شهر خارج شد اما یکی از دوستانش در شهر ماند و مردم را از عذاب خدا ترساند و از آنها خواست توبه کنند و آنها که نشانه های عذاب وعده داده شده را دیدند  از ترس عذاب توبه و ناله کردند تا خدا عذابش را از آنان بر گرداند یونس به امید اینکه مردم نابود شده اند به شهر بازگشت و وقتی دید همه چیز عادی است و مردم به کارشان مشغولند عصبانی شد و شهر را بدون اجازه خداوند ترک کرد و با یک کشتی راهی دریا شد.

در بین راه ماهی غول پیکری به کشتی حمله کرد و به خواست خداوند متعال حضرت یونس را بدون اینکه به او آسیب برساند بلعید حضرت یونس وقتی به هوش آمد متوجه اشتباه خود شد و با ناله و تضرع به درگاه خداوند توبه کرد که توبه او در قرآن آمده است و بخشی از آیه به عنوان ذکر یونسیه مشهور شده است که علما و عرفا خواص بیشماری را برای آن نقل میکنند .

 قرآن میفرماید : «وَذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَیْهِ فَنَادَى فِی الظُّلُمَاتِ أَن لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَک إِنِّی کنتُ مِنَ الظَّالِمِینَ»1 ؛ ذوالنون 2 را ، آنگاه که خشمناک برفت و پنداشت که هرگز بر او تنگ نمی گیریم و در تاریکی ندا داد : هیچ خدایی جز تو نیست ، تو منزه هستی ومن از ستمکاران هستم.

ذکر یونسیه یعنی گفتن: «لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین»

 

آثار و برکات ذکر یونسیه

1- پیامبر گرامى صلى الله علیه و آله وسلم : هر بیمار مسلمانى که این دعا را بخواند، اگر در آن بیمارى (بهبودى نیافت و) مرد پاداش شهید به او داده مى شود و اگر بهبودى یافت خوب شده در حالى که تمام گناهانش آمرزیده شده است .

2-. رسول خدا صلى الله علیه و آله وسلم : آیا به شما خبر دهم از دعایى که هرگاه غم و گرفتارى پیش آمد آن دعا را بخوانید گشایش حاصل شود؟ اصحاب گفتند: آرى اى رسول خدا. آن حضرت فرمود: دعاى یونس که طعمه ماهى شد: «لا اله الا انت سبحانک انى کنت من الظالمین»

3- امام صادق علیه السلام : عجب دارم از کسى که غم زده است چطور این دعا را نمى خواند «لا اله الا انت سبحانک انى کنت من الظالمین» چرا که خداوند به دنبال آن مى فرماید: ما او را پاسخ دادیم و از غم نجات دادیم و این چنین مؤ منان را نجات مى دهیم .

4- مرحوم کلینى نقل مى کند: مردى خراسانى بین مکه و مدینه در ربذه به امام صادق علیه السلام برخود و عرضه داشت : فدایت شوم من تا کنون فرزند دار، نشده ام ، چه کنم ؟حضرت فرمود: هرگاه به وطن برگشتى و خواستى به سوى همسرت روى آیه ( 78 سوره انبیا) را بخوان انشاء الله فرزند دار خواهی شد .

برای تقویت نفس و قلب و مکاشفات بسیار خوب است وبرای رفع حجب و نورانیت موثر است و استجابت دعا و نجات مؤمنین از طرف خدا شامل گوینده آن می شود.

 

ختم های ذکر یونسیه

ختم های این ذکر شریف 400 /700/7000/4000/3000/1001/  بار گفته اند که بستگی به دستور استاد و قابلیت طالب دارد . اما عدد 400 برای همه  آن هم شب ها بعد از نماز عشاء تا هر وقت شب، که در سجده نافع است .

چون این ذکر به معنی استغفار است در آن هیچ عوارضی نیست . برای دیدن حالات برزخی مؤثر است،

برای تقویت نفس و قلب و مکاشفات بسیار خوب است وبرای رفع حجب و نورانیت موثر است و استجابت دعا و نجات مؤمنین از طرف خدا شامل حال گوینده آن می شود.

تجرد، با مداومت این ذکر حاصل میشود ، چنانکه برای مرحوم سید هاشم حداد سه روز حالت تجرد برزخی اتفاق افتاد که البته مکاشفه  این طول زمانی را ندارد.

مرحوم آخوند ملا حسنقلی همدانی: هر قدر  در هر وقت بتوانید  این ذکر را بگوئید.

مرحوم سید هاشم حداد نقل کردند که ذکر یونسیه برای معرفت نفس و معرفت رب مؤثر است  و خودش به ذکر یونسیه مشغول بود .

از وی سئوال شد در ایام فراغت همانند راه رفتن و نشستن چه ذکری برای نورانیت قلب و رفع حجب خوب است ؟ فرمود : ذکر یونسیه

می فرمود : عدد 3000 به بعد برای کاملین " سالکینی که از مراحلی و منازلی عبور کرده اند " می باشد .جناب استاد مدت زیادی در نجف 3000 مرتبه این ذکر را در سجده می گفتند.

از بسیاری از بزرگان این ختم با عدد 400 مرتبه در سجده خصوصا" در میان نماز مغرب و عشاء و یا قبل از اذان صبح و یا بین الطلوعین جهت افاضات روحانی نقل شده است و این یکی از ختوماتی است که معمولا" اساتید در ابتدای سلوک به شاگردانشان توصیه می کنند . ناگفته نماند که این ختم به منزله توبه ای حقیقی است اگر خالصانه برای خدا بجای آورده شود اثر شگرفی در پیشبرد انسان دارد .

وقتی از مرحوم آیت الله کشمیری پرسیدند بهترین کار برای سالک در کدام یک از اعمال عبادی است؟ فرمودند : بهترین آن سجده است که ذکر یونسیه در آن گفته شود . و فرمودند : امان ذکر یونسیه موجب اتصال به ارواح و باز شدن چشم برزخی می گردد. 3

این ذکر شریف اثر بسیار عجیبی در رفع غم و اندوه دارد

امام صادق علیه السلام فرمودند : تعجب می کنم از چهار کس که چهار نوع گرفتاری دارند چگونه به این چهار چیز پناه نمی برند.

از جمله اینها فرمودند : تعجب می کنم از کسی که دچار غم و اندوه شده است اما به این سخن پناه نمی برد، زیرا که حق تعالی در دنباله آن فرموده: " و نجیناه من الغم و کذلک ننجی المؤمنین " یعنی ما او را " حضرت یونس را به سبب این سخن " از غم و اندوه نجات دادیم و اینگونه ما مؤمنان را نجات می بخشیم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۱/۲۶

نظرات  (۲۹)

یا الله خداوندا گره از مشکلات همه ی  بنده هایت بگشا 

آمین یا رب العالمین 🙏🙏

از مؤمنین التماس دعا دارم
من هم با خوندن این ذکر دل و جانم آرام گرفت ایشالا خدا بهتون برکت بده
سلام به آقاومولامون امام عصرعجل الله تعالی فرجه شریف  باعرض سلام خدمت این سیدهءعزیزکه پیام داده ۹ماهه زنشم  شوهرم اذیتم میکنه وبامن نمیسازه  ان شاءالله که با گفتن این ذکرمشکلت حل شده باشه  ومن هم الان این پیامودیدم هرچند دور  ولی خب  خدا سبب سازه واگراحیانا" این سید عزیز پیام منو دیدند  پیامی بدهنددوباره تا من ببینم راهنمایش کنم   تقدیم به سیدهءعزیز
سلام خدمت دوستان عزیز انشالله
که خدا یاوره همه ما باشه 
دراین عالم کسی بی غم نباشد.
اگر باشد بنی ادم نباشد
دوست عزیز نوشتی ۴ ساله مشگل دارم
مشگلتون چیه با دعا گرفتن جایی نه تنها حل نمیشه بلکه بدتر میشه
بگید شاید بتونم راهنمایی کنم 
سلام


سلام نیاز به یک راهنما و استاد دارم 
آیا کسی هست کمکم کنه
سلام به همه عزیزان 
من برای همه شما آرزوی بهروزی و بر آورده شدن نیتتون رو‌دارم 
شما هم از خدا برای من طلب بر آورده شدن حاجتم رو بکنید 
ممنون 
خیلی عالی واقعا جواب میده.خداوند خیلی بزرگتر از انی است که ما تصور می کنیم.من همیشه وهمه جا خدا یاریم کرده فقط ما در حدی نیستیم که حکمت خدا را درک کنیم وگرنه با صبروحوصله حکمتش برای ما روشن میشه همیشه از خدا یاری بخواهیم حتما کمک میکنه
۲۵ شهریور ۹۶ ، ۱۶:۱۰ بنده گنهکار
از همه مومنین برای گرفتاری که برای من گنهکار ایجاد شده التماس دعا دارم . خیلی خیلی گرفتارم تو رو بخدا دعام کنید . 
سلام چهار ساله که ما زندگی عادی نداریم هرچی هم دعا و نذری به درگاه پروردگار میکنیم وضع زندگیمون خوب نمیشه هیچ بدتر هم میشه هر دعایی هر نمازی هر امان زاده ای اصلا انگار نه انگار بخدا دیگه نا امید شدم الانم میخام این ذکر رو بخونم ایشالا بحق حضرت عباس این دفعه با این دعا آدامش به زندگیمون برگرده داداشمم سلامتی روحیشو بدست بیاره 
سلام
لذت بردم ممنون
لا اله الا انت انی کنت و من الظالمین
خدا خیرتون بده.ممنون
الآن چند ساله باهامه... واقعا تأثیر این ذکر رو به وضوح تو زندگیم دیدم....
لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنتُ مِنَ الظَّالِمِینَ
لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنتُ مِنَ الظَّالِمِینَ

امانت گرفته شده از : Www.Motaghin.Blog.ir
لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنتُ مِنَ الظَّالِمِینَ

امانت گرفته شده از : Www.Motaghin.Blog.ir
لطفا بفرمایید در چه زمانی باید عمل شود40 روز یا 7روز یا ...
سلام به آخر خط رسیده ام تنها امیدم به خداوند وشما ست تا کمکم کنید شوهری که 9 ماهه زنش شدم داره اموالم را می دزده وهی مدرکی ندارم.کتکم میزنه.تهمت ناروا میزنه.ازم بزور پول می گیره.من 9 ماهه ازدواج کردم تحقیق قبلی همه می گفتن عالیه ولی الان اینطور نیست متوجه ارتباط مشکوک شدم وخیلی چیزها.لطفا دعا کنید تا 1. به راه راست هدایت بشه.2.منو که اولاد رسول خداهستم اذیت نکنه.منو دعا کنید تا زندگیم از هم نپاشد. من از جدایی وتنها می ترسم چون کسی را توی این دنیا ندارم.الان هم منو ول کرده
عرض سلام و احترام خدمت شما دوست عزیز
تشکر میکنم بخاطر این مطالب خوب و بسیار مفید،ان شاءالله در تمام مراحل این راهی که پیش گرفتید سربلند و موفق باشید،به مدد امام زمان(عج).
امروز واقعا براى من معجزه کرد و به این ذکر ایمان کامل دارم خدایا شکر
لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین   خداوندا این بنده گناهکارت را ببخش در حالی که همواره در پیشگاه تو در حال تضرع و توبه ، امید به رحمت واسعه تو دارد و از تو یاری و کمک میخواهد ادعونی استجب لکم
۲۸ بهمن ۹۵ ، ۱۱:۳۸ سید میرصادقی
سلام
خیلی عالی بود.
به من هم یه سری بزنید
۲۷ بهمن ۹۵ ، ۱۵:۵۱ محمد هادی کرمی
با سلام و تشکر. از همه برادران و خواهران گرامی التماس دعا دارم، مشکلی دارم و خواهشمندم برای رفع مشکلم دعا بفرمایید
من ناشکر شده بودم گناه کار شده بودم با اینکه نماز خون و مذهبی بودم.یه روز دکتر بهم گفت چشمات قوز قرنیه داره و ممکنه روز به روز ضعیف تر  بشه .پیش خودم گفتم چرا من؟؟؟ خیلی ناراحت بودم.تا حدی ناشکری و گناهکاری خودم رو دلیل بیماری میدونستم.رفتم نماز خوندم استغفار کردم.بعد قرآن رو باز کردم.چشم ام به اسم حضرت یونس خورد.برام این سوال پیش اومد که راستی چرا پیامبر خدا باید در شکم ماهی زندانی بشه !؟ برام سوال شده بود و کنجکاو بودم.میدونستم حضرت یونس در شکم ماهی زندانی شده ولی علت رو نمیدونستم.تو اینترنت داستان حضرت یونس رو خوندم و علت رو فهمیدم.پیش خودم گفتم خدا بهم میگه یونس پیامبرم بود اون همه مقام و منزلت داشت گناهی هم نکرد و فقط قومش رو ترک کرد و قومش رو نبخشید.من اون رو به دهن ماهی (نهنگ) انداختم.حالا تو سر تا پا تقصیر رو به خاطر ناشکری و ناسپاسی ات نباید آگاه میکردم !؟ نباید بهت تلنگری میزدم تا از مادیات فاصله بگیری و مثل قبل ها شاکر باشی !؟ این افکار رو به مادر و خواهرم گفتم.مادرم چیزی نگفت ، ولی خواهرم گفت تو خودت رو با پیامبر خدا مقایسه میکنی!؟ تو توهم زدی.تو کجا و یونس پیامبر کجا !!!؟؟ من هم چند روز بعد دوباره به این اتفاق فکر میکردم.ولی یه حس درونی میگفت من توهم نزدم خدا خواسته به من بفهمونه آره من خودم مقصرم و خودم به خودم ظلم کردم.یه شب اتفاقی از سایت شهید آوینی استخاره آنلاین با قرآن گرفتم.خدا شاهده ،صفحه 207 یعنی انتهای سوره توبه و  ابتدای سوره یونس برایم اومد!!! اینجا بود که واقعا شوکه شده بودم.من خودم مهندس نرم افزارم.چه طور ممکنه کامپیوتر سرور عدد تصادفی که تولید میکنه عددی باشه که به صورت سر تیتر و بزرگ جلوی چشم ام بنویسه «یـــــــــــونــــــــس»!؟ من این رو معجزه میدونم.و هیچ وقت این موضوع و اون شب رو فراموش نمیکنم.
من آدم ناشکری شده بودم.و کفران نعمت داشتم.علت هم این بود که خودم رو با دیگران و خصوصاً ایده آل ها مقایسه میکردم.به اشتباهم الان پی بردم.توی مادیات هیچ وقت نباید خودت رو با ایده آل ها یا از خودت بالاتر قیاس کنی.چون نهایت مثل من کافر میشی.و همون طور که خدا خودش در قرآن گفته " انا هدیناه سبیل اما شاکراً اما کَفورا" من شاکر نبودم.پس کافر شده بودم.کافری فقط این نیست خدا رو قبول نداشته باشی و ازش اطاعت نکنی.کفران نعمت و ناشکری هم کافریه.من الان به اشتباه ام پی بردم.نمیدونم چرا اینجا درد و دل کردم.ولی دوست داشتم این موضوع رو با هموطنای ایرانی ام در میون بزارم.برام دعا کنید بیماری ام پیشرفت نکنه.چون من برای کارم و ادامه تحصیل چشم هام رو خیلی نیاز دارم.کسایی هم که مثل من بیمار هستند ذکر یونسیه رو فراموش نکنند.در مورد این ذکر در اینترنت حتما مطالعه کنید.برای بیمارها و معنوی شدن ذکر خیییییییییلی خوبیه.ذکر یونسیه :  «لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ»
سلام اگر کسی با عرفان و سلوک تخصصی آشنایی داره ، راهنمایی کنه ،از کجا باید شروع کنم ؟ ممنون
لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین
توضیح وتفسیر جامع وکامل بود سپاسگذارم

سلام

دستت درد نکنه واسه مطالب خوبت

بسیار بسیار ذکر پربرکت و باعظمتیه.واقعا حال خوبی به آدم دست میده.التماس دعا

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی