آگاه باش روز جمعه از چند جهت اختصاص و تعلّق به امام عصر عجلّ اللّه تعالى فرجه الشریف دارد: یکى آنکه ولادت با سعادت ایشان در آن روز بوده،دیگر آنکه ظهور پر از سرور آن حضرت در روز جمعه خواهد بود، و ازاینرو،انتظار فرج در آن روز بیش از روزهاى دیگر است،و در زیارت مختصّ به آن حضرت در روز جمعه آمده است «هذا یوم الجمعة،و هو یومک المتوقّع فیه ظهورک،و الفرج فیه للمؤمنین على یدک»[این روز جمعه است،روزى که انتظار مىرود در آن ظهور کنى و به دست تو براى مومنان گشایش حاصل شود]بلکه عید بودن روز جمعه،و آن را یکى از عیدهاى چهارگانه شمردن در حقیقت به خاطر زمان ظهور آن حضرت است،که در آن هنگام زمین را از وجود شرک و کفر،و- آلودگى به گناه و هم از وجود ستمکاران و دینستیزان و کافران و منافقان پاک و پاکیزه مىگرداند،و با آشکار ساختن کلمه حق و برافراشتن پرچم ایمان و احکام دین،چشم و دل خاصان اهل ایمان را در آن روز روشن و مسرور و خرسند مىنماید و اشرقت الارض بنور ربّها[زمین به پرتو پروردگارش تا بنده گشت]-پس شایسته است که در این روز صلوات کبیر را بخوانى،و دعایى را که حضرت رضا علیه السّلام امر به خواند آن براى صاحب الأمر(عج) فرمودهاند قرائت کنى،و آغاز آن دعا این است:«اللّهمّ ادفع عن ولیّک و خلیفتک»که بطور کامل در باب زیارات،در آخر اعمال سرداب خواهد آمد.و نیز خوب است که دعایى را که شیخ ابو عمرو عمروى قدس اللّه روحه به ابو على بن همّام املا کرده و فرموده است که آن را در زمان غیبت قائم آل محمّد(عج)بخوانند،بخوانى.و چون آن صلوات و این دعا طولانى است،به جهت رعایت اختصار ذکر نکردیم، علاقمندان مىتوانند به کتابهاى مصباح المتهجّد و جمال الاسبوع مراجعه کنند.جا دارد در اینجا صلواتى را که به ابو الحسن ضرّاب اصفهانى منسوب است و شیخ طوسى و سیّد ابن طاووس آن را در اعمال عصر روز جمعه آوردهاند ذکر کنیم بسیّد ابن طاووس فرموده:این صلوات از مولاى ما حضرت مهدى(عج)روایت شده و حتى اگر تعقیب روز جمعه را به جهت، عذرى نتوانستى بخوانى،هرگز این صلوات را ترک نکن به جهت امرى که خدا جل جلاله ما را به آن آگاه نموده است.آنگاه سیّد در ادامه سند آن را با متن صلوات نقل کرده،امّا شیخ در مصباح المتهجد فرموده:این صلوات از حضرت صاحب الزّمان(عج)روایت شده که در مکّه بدست ابو الحسن ضرّاب اصفهانى رسیده است و ما سند آن را بخاطر اختصار نسخه ذکر نکردیم.و آن دعا این است: